(Západné automobilky sťahujú výrobu do Ruska. Aký to bude mať dopad pre Slovensko?)
Prvý závod automobilky MERCEDES otvorili v Ruskej federácii, v Moskve (4.4.2018). Zamestná 500 pracovníkov – Rusov a má kapacitu spočiatku 25 tisíc vozov ročne. Závod otvoril – už vybudovaný a utajovaný – priamo prezident Ruskej Federácie V. Putin spolu s predstaviteľmi top manažmentu firmy Mercedes. Otvorenia sa zúčastnil aj nemecký minister hospodárstva Peter Altmayer.
Poznámka: Výstavba továrne stála 250 mio € a od nástupu ministra hospodárstva P.Altmayera do funkcie (2018) bol už tri krát v Rusku.
Kladieme otázky:
• Čo – a Nemci ako súčasť Európskej únie už majú výnimku z hospodárskeho embarga voči Rusku?
• Bol Mercedes vyňatý zo zoznamov strategických položiek európskeho embargovania?
• Nedá sa z neho prerobiť plne opancierované vozidlo pre ochranu generálov, alebo ako rýchle bojové ozbrojené vozidlo prímestskej pechoty?
• Aj tam budú dovážať Srbov a Rumunov ako VW a Landrover k nám?
• A odkiaľ majú Rusi toľko odborných operátorov ak nezaviedli duálne školstvo pre automotive ako Slovensko?
• Kedy sa „pohnú“ automobilky majúce montážne haly tu od nás do Ruska či na Ukrajinu?
Nejde už o roky, ide o mesiace, tak do 9 mesiaco v …a za nimi sa pohne celý automotive priemysel subdodávok …
Nejde teraz o mzdu, isteže by bolo zaujímavé zistiť platové pomery v ruskom strojárenstve. Uvedomujeme si vôbec, že týmto sme stratili slovenskú výlučnosť že budeme trvale automotive dielňou sveta? A pritom dodnes – do 4.apríla 2019 nemáme k tej pravicovými liberálmi presadenej a socdemákmi dlhé roky pestovanej monokultúre automobilového priemyslu osobných áut žiadnu alternatívu?
Nemali sa naši poslanci NR SR, naši vládni činitelia i náš ujo prezident zaoberať „Plánmi B“ pre Slovensko ak by sa toto stalo? Namiesto toho sa tu už pár mesiacov rozhoreli trápne boje o moc, o Ústavný súd, o prezidentskú funkciu i o rozvody v koalíciách … a minister práce si rochní, ako mu klesla nezamestnanosť vďaka montážnym pásom automobiliek …
Inak, čo robí Lajčákovo ministerstvo ak takýto pre Slovensko mimoriadne citlivý impulz ani nepostrehlo a bojuje o americké dotácie, o zmluvy ktoré sú nám nanič a celú obchodnú diplomaciu ako kedysi boli OBZAMIMI i prieskum je dnes v keli?
Gratulujem Mercedesu, viem, že Mercedes bol jeden z posledných priemyselných podnikov, čo otvára v Rusku závod, z veľkých strojárenských firiem Európy sú tam už mnohí výrobcovia vo forme kooperácií, joint/ventures, oni všetci nemusia exportovať, ono to tam všetko už vyrábajú … a my sme znova získali akurát oslie uši … sme akurát subdodávateľmi pre nemecké firmy a nemáme na to, otvárať v Rusku naše závody – lebo slovenský kapitál je podvyživený …
A čo na to všetko budúca prezidentka Čaputová? Je pripravená stretnúť sa s Putinom ak nebudeme chcieť byť poslední? Myslíte si, že sa táto správa, ktorú môžu naše masmédiá prevziať z kanála 1.tv.ru niekde objaví? Ako sa hovorí, súhlas, milí trollovia, nevyžadujem … nenamáhajte sa.
Ing. Peter Zajac-Vanka predseda Spolku národohospodárov Slovenska OZ
Zdroj: www.hlavnespravy.sk/zapadne-automobilky-stahuju-vyrobu-ruska-aky-bude-mat-dopad-pre-slovensko/1719552
Dôvetok ... že vraj stále platia sankcie voči Rusku, to je dobré, lebo EÚ je principiálna a zásadová. To nám ľuďom práce tam dole dáva istotu, že čo politik povie, to platí, tak nás to učili starí rodičia.