Vo štvrtok 4.11.2010 sa uskutočnila v Dome kultúry  v Čadci premiéra divadelnej hry od maďarského autora Győrgy Schwajda: Svätá rodinka.

Je dobré, že Divadelný súbor J.Palárika žije svojim aktívnym divadelným životom.

Je dobré, že Divadelný súbor J.Palárika si dal do vienka popasovať sa s náročnou hrou. Stále platí, čím vyšší cieľ, tým väčšmi rastie umelecká kvalita súboru.

Je dobré, že Divadelný súbor J.Palárika na naplnenie umeleckých ambícii angažoval profesionálneho režiséra.

Je dobré, že Divadelný súbor J.Palárika, spoločne s ďalšími súbormi a zbormi pracujúci pod gesciou Domu kultúry sa snažia obohacovať kultúrny život v meste, z čoho profituje vďačné publikum a aspoň v niečom je mesto pozitívne prezentované.

O hre

Dôkazom týchto predsavzatí je premiéra divadelnej hry Győrgy Schwajda: Svätá rodinka. Táto humorne napísaná hra je o problémoch súčasnej rodiny. Divadelníkov môže tešiť, že hra s duchom plným espritom  malo vo svojom repertoári Štúdio YPSILONKA. V nej hrali také osobnosti českej divadelnej scény, ako sú Pavel Nový, Martin Dejdár, Lenka Termerová, alebo Jiři Lábus.

Aktuálne trefná komédia o každodennom živote, kde  absentuje skutočný ľudský cit, kde je nadradený vyhrotený pragmatizmus. Až “spáchaný” trestný čin  v zúfalej nádeji hlavnou predstaviteľkou pohne najľudskejšími stránkami mentality svojich najbližších. Divák sa smeje, ale zároveň sa zamýšľa nad  sebou, či aj on je tiež taký, ako nám to prezentovali herci na scéne.

O hlavnej predstaviteľke

V hlavnej úlohe dominovala Katka Janesová, o ktorej ako s tým vínom. Čím staršia tým lepšia.

Za jej umelecké stvárnenie hlavných úloh v posledných 3-4 rokoch by si zaslúžila, nie že chce, ale že vie,  aby pôsobila v niektorom z profesionálnych divadiel. Pripomeňme si, že generáciu hercov  ktorá sa formovala začiatkom 50 rokov boli mnohí z tých, ktorí iba svojim talentom mnohokrát predčili aj “študovaných” hercov a patria do klenotnice slovenského divadla.  

O súvislostiach a dôsledkoch

Otázka prechodu tých, ktorí sú overení a sú odborníci bez rozdielu či sa týka prechodu na ministerstvo, lekára na kliniku alebo iba herca do okolitého profesionálneho divadlo by malo patriť medzi slovenskú prirodzenú zvyklosť. Odborníkov nie je nikdy dosť. Malé Slovensko, ak sa chce presadiť, musí vsádzať na vzdelanie. Ale to v súčasnosti sa na Slovensku nenosí.

Pripomeňme, ako to každodenne sa nám podsúva, ako sa v praxi realizujú politické nominácie.  Všetko iné len nie odbornosť sa posudzuje. To sa nejedná iba o rok 2010, ale vždy zväčša v štvorročných obdobiach vládnu zväčša vzťahové priority, ktoré potápajú odbornosť.  Aj preto Slovensko nie je konkurencia schopné a mravne upadá.

O autorovi

Győrgy Schwajda (23.3.1943) vyštudoval na Vysokej škole divadelného a filmového umenia. Na svojej  profesionálnej dráhe divadelníka a postupne dramaturga pôsobil v divadlách v Szolnoku, Szegede a Miskolci. V roku 1998 bol vládnym splnomocnencom pre výstavbu nového Národného divadla.

Je autorom množstva hier, ako sú Klaun, Grotestná balada Mari, Palamedes, Pohádka o Jánovi, Fabián, Horizont, Zázrak, Pomoc, Hymna a Svätá rodina.

Dosial najúspešnejšia jeho hra vznikla z predlohy slávneho románu G.G.Marqueze Sto rokov samoty.