Patrí "španielsky býk" na Javorníky ?
( O Náučnom chodníku Javorníkmi ináč )Otváranie turistickej sezóny 2009 „100 jarných kilometrov“ sa v našom okrese konalo v čarokrásnom pohorí JAVORNÍKY, na vrchu Vrchrieka. Stretnutie vyše 400 turistov je dôkazom, že turistika na Kysuciach nezaniká, ale je stále aktívna. Aj vďaka vzácnym ľuďom ako bezo sporu sú V. Žabka, S. Mrázik, V. Pekara, ale aj „motor“ kysuckej turistiky A. Opiál a „duša“ kysuckej turistiky M. Toman, ktorý sa v roku 2001 stal držiteľom čestného ocenenia OSOBNOSŤ KYSÚC sú zárukou, že turistika na Kysuciach žije a stále má viac nasledovníkov.
Ak podujatie malo všetko čo patrí k takémuto stretnutiu, predsa vo vzduchu viselo mnoho nezodpovedaného. V mieste stretnutia sa vynímal jeden z monumentov Galérie v prírode „Španielsky býk“, ktorý nútil každého, aby si kládol otázky
· Prečo takéto „čudo“ práve v lone prírody?
· Prečo nekorešpondujúca umelecká tvorba bola umiestnená na hrebeni Javorníkoch?
· Prečo tieto diela neboli umiestnené v obciach, z ktorých pochádzajú autori?
Nevidomí medzi nami
Problémy nevidomých, ich riešenia a uvádzania do života v meste jednoznačne je zodpovedná samospráva mesta.Nevidomí sú tiež len ľudia. Od nás zdravých očakávajú ústretovosť. Mnohokrát vďaka našej pohodlnosti zabúdame na ich obnaženú ľudskosť. Takto ich nechtiac vyčleňujeme na perifériu záujmu aj vďaka našim (ne)rozhodnutiam. Aj preto ich oprávnené požiadavky sa mnohokrát strácajú v nedohľadne nášho záujmu o nich.
Nevidomí majú neporovnateľne zložitejšiu situáciu ako my vidiaci v pohybe a orientácii. Samospráva je všemocná. Rozhoduje aj o kvalite a stave priechodov, ona aj rozhoduje aj o bezproblémovom pohybe nevidomých napríklad na pešej zóne, ona iniciuje, aké podmienky sú pri využívaní regionálnej dopravy, ale aj o bezproblémovom bezbariérovom prístupe do verejných inštitúcii atď. My zdraví vo svojej neznalosti sa domnievame, že ak s nimi budeme súcitiť, že im pomáhame. Nie je to pravda. Oni nechcú súcit, oni chcú byť plnohodnotní občania. Sú si vedomí svojho handicapu, sú si vedomí, že sú odkázaní na našu pomoc (v prípade ak chceme), alebo sú odkázaní na našu nemilosť (ak nechceme, alebo sme nečinní).
Tomáš Baťa ku kríze v roku 1932
„ Příčinou krize je především morální bída. Přelom hospodářské krize? Nevěřím v žádné přelomy samy od sebe. To, čemu jsme si zvykli říkat hospodářská krize, je jiné jméno pro mravní bídu. Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek.
V naší zemi je mnoho lidí, kteří se domnívají, že hospodářský úpadek lze sanovat penězi. Hrozím se důsledku tohoto omylu. V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních obratů a kombinací. Potřebujeme mravní stanoviska k lidem, k práci a veřejnému majetku.
Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující, dělat to, co nás pozvedlo z poválečné bídy, pracovat a šetřit a učinit práci a šetření výnosnější, žádoucnější a čestnější než lenošení a mrhání.
Máte pravdu, je třeba překonat krizi důvěry, technickými zásahy, finančními a úvěrovými ji však překonat nelze, důvěra je věc osobní a
Hoci nie celkom upresnené kritérium morálnosti, nedá sa nesúhlasiť.
(podľa internetových zdrojov )
Sú naše deti šťastné ?
( Zamyslenie sa na Deň deti 2009 )Vyrastali sme v 50- tich, v 60- tich alebo 70- tich rokoch ...? Ako sme to vôbec prežili? Dalo sa to vôbec prežiť?
Mamičky sa boja
(Bezpečnosť na miestnych komunikáciách v meste)
Situácia na cestách je neuspokojivá. Chodci na miestnych komunikáciách by sa mohli cítiť bezpečnejšie, ak by mesto priebežne vyhodnocovalo rizikovosť na miestnych komunikáciách. Podmienkou je, priebežne a hlavne by realizovalo opatrenia. Niekto povie, že priechod je detail. Život sa skladá z detailov, ale ak sa jedná o ľudský život, tak vtedy detail sa stáva prioritou, a peniaze sú iba druhoradým problémom.
Najviac ohrozenou skupinou obyvateľov sú menej pohybliví seniori a mamičky s kočíkom. Ak pri mamičke s kočíkom cupita ešte dieťa, a v ruke má nákup, vďaka nedisciplinovaným vodičom (hlavne mladí vodiči) priechody sa stávajú pre ne životu nebezpečnými.
Riziká možno zoradiť do nasledovných problémových oblasti:
· Slabá viditeľnosť na priechodoch
· Rýchla jazda na sídliskových komunikáciách
· Nevyznačené priechody/križovatky
· Obnovovanie značenia po zime
... ako sa v Čadci chytajú hady cudzími rukami
Primátor sa nemôže zbavovať zodpovednosti tým,
že ju prenáša na poslancov
( autor R. Fico, modifikoval P.Glasnák )
Bolo to pri nemorálnom plate primátora, keď si sám sebe pod tlakom mediálnej kampane opozičných poslancov v zastupiteľstve znížil druhý najväčší plat po prezidentovi, ktorý po znížení aj tak bol iba na úrovni predsedu vlády.
Po druhý krát je možno hľadať spoločný prienik práve v súvislosti s návrhom na odvolanie ministra. Ak predseda vlády videl v konaní ministra ŽP SR J.Chrbeta ako zbavenie sa jeho zodpovednosti, konal a odvolal ho. A práve v zbavení sa zodpovednosti konal aj primátor na poslednom zastupiteľstve.